пʼятниця, 20 листопада 2015 р.

НАУКОВО-МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ


Професійна компетенція вчителів з формування фізичної культури учнів


Одним з найважливіших завдань освіти є збереження здоров'я школярів. Тому наше завдання, нарівні з рішенням педагогічних завдань має зіставляти навчальне навантаження з індивідуальними особливостями учнів для збереження їх здоров'я.
Компетенції - це знання, уміння, досвід у галузі фізична культура. Тому ми і повинні все це передати своєму учневі. Це відноситься не тільки до його фізичним здібностям, але й уміння вести здоровий спосіб життя, організовувати своє дозвілля і т.д.
Важливою умовою формування в учнів ключових компетенцій і компетентностей є облік і максимальне задоволення освітніх потреб школярів.
На даному етапі вчителю слід виявити наявність вже наявних в учнів освітніх потреб (прагнення школярів до придбання знань, умінь і якостей особистості, що складають ключові компетенції) та їх рівень. Діагностика здійснюється різними методами: в результаті спостереження за діяльністю учнів, проведенням анкетування, тестування, організацією бесід і пр. Для отримання об'єктивної інформації в діагностуванні можуть брати участь не лише школярі, але й їхні батьки, вчителі, однокласники.
Зокрема, для виявлення освітніх потреб школярів у знаннях та вміннях, складових валеологічних компетенцію, учням пропонується комплекс питань і діагностичних завдань, що дозволяють не лише визначити ступінь інформованості учнів в питаннях даної компетенції, але й викликати в них інтерес до досліджуваної проблеми, наприклад:
1. Перерахуйте фізичні характеристики для оцінки власного здоров'я.
2. Запропонуйте види фізичних вправ благотворно впливають на ваше здоров'я.
3.Чи задоволені Ви наявними знаннями і вміннями в області здоров'я людини або хотіли б їх поповнити?
Слід також виявити життєво важливі для учнів питання і переважні для кожного учня види навчально-пізнавальної діяльності.
Для формування ключових компетенцій, в тому числі валеологічної в процесі навчання фізкультури необхідно створювати умови для самостійного рішення школярами пізнавальних, комунікативних, організаційних, моральних та інших питань, вирішувати особистісно значущі для школяра проблеми.
На сьогоднішній день немає єдиної класифікації компетенцій, як немає і єдиної точки зору на те, скільки і яких компетенцій має бути сформоване в учнів.
Розвиток комунікативної компетенції здійснюється на всіх уроках фізичної культури.
Систематизувати прояви ключових компетенцій у процесі вивчення навчального предмета «Фізична культура» можна таким чином, попередньо визначивши їх соціальну і особисту значимість для учнів (див.таблицю 1):


Таблиця 1. Прояв ключових компетенцій у процесі освіти в галузі фізичної культури
Ключові компетенції
Соціальна значимість
Особистісна значимість
Загальнокультурна
Пізнання культурно-історичних основ фізичної культури, усвідомлення ролі фізичної культури у формуванні здатності до досягнення всебічного фізичного і духовного розвитку, здорового способу життя; збереження здоров'я і високої працездатності; підготовка до праці і захисту Вітчизни
Визначення значення систематичних занять фізкультурою для поліпшення здоров'я, підвищення рівня фізичної підготовленості та профілактики захворювань; розвиток інтересу і звички до систематичних занять фізичною культурою і спортом

Навчально-пізнавальна
Пізнання основ фізичного розвитку та виховання з метою формування духовно багатої та фізично здорової особистості
Придбання знань, необхідних для занять фізичною культурою і спортом; знання основ особистої та громадської гігієни; володіння знаннями про правила регулювання фізичного навантаження в умовах проведення ранкової зарядки, регулярних занять спортом
Комунікативна
Володіння різними видами інформації; вміння вести дискусію з проблем розвитку спорту і занять фізичною культурою; вироблення власної позиції з даних питань
Вміння аналізувати та оцінювати діяльність друзів, однокласників; вміння давати рекомендації для самостійних занять фізкультурою, спираючись на сучасні фізкультурно-оздоровчі технології
Соціальна
Розуміння користі занять фізичними вправами для здоров'я людини, підвищення його працездатності й збільшення тривалості життя, а також ролі фізичних вправ у профілактиці професійних захворювань, в боротьбі з виробничим травматизмом
Вміння використовувати засоби фізичної культури для підготовки до професійної діяльності; володіння сучасними вимогами до наукової організації праці і відпочинку

Особистісна
Володіння прийомами самореалізації; особисте і життєве самовизначення
Володіння прийомами особистісного самовираження та саморозвитку; вміння контролювати фізичний стан організму

Аналіз багаторічної діяльності дозволив створити орієнтовну програму діяльності вчителя з формування фізичної культури учнів у компетентісному аспекті. В основу закладено освітній стандарт середньої (повної) загальної освіти з фізичної культури, де в основних вимогах до рівня підготовки випускників старшої школи зазначено, що учень повинен придбати наступні компетентності: у сфері оздоровчо-реабілітаційної, рухової діяльності, самоконтролю і індивідуального фізичного розвитку. (див.таблицю 2)

Таблиця 2. Діяльність вчителя фізичної культури з формування ключових компетенцій учнів
Завдання фізичного виховання
Засоби фізичної культури, уміння
і знання, що забезпечують індивідуальне здоров'я
Компетентності, що формуються
1. Виховання дбайливого ставлення до власного здоров'я, придбання умінь і навичок в індивідуальних заняттях фізичною культурою, орієнтованих на підвищення працездатності, попередження захворювань
Комплекси лікувальної фізичної культури.
Надання першої допомоги при травмах.
Визначення індивідуальних особливостей фізичного розвитку і підготовленості.
Розуміння значення здорового способу життя, профілактика шкідливих звичок засобами фізичної культури
Особистісна


2. Оволодіння технологіями сучасних оздоровчих систем фізичного виховання

Комплекси професійно-прикладних фізичних вправ.
Прості прийоми аутогенного тренування та релаксації для зняття втоми і підвищення працездатності.
Соціальна, компетентність в соціально-реабілітаційній діяльності
3. Збагачення рухового досвіду професійно-прикладними вправами, орієнтованими на підготовку до майбутньої життєдіяльності

Загальна та прикладна фізична підготовка.
Володіння способами рухової діяльності.
Вміння виконувати тестові завдання, що визначають індивідуальний рівень фізичної підготовленості
Навчально-пізнавальна, компетентність в руховій діяльності з урахуванням індивідуальних особливостей фізичного розвитку і медичних показань
4. Засвоєння системи знань про заняттях фізичною культурою, їх роль і значення у формуванні здорового способу життя і соціальної орієнтації
Знання особливостей індивідуального здоров'я, фізичного розвитку, можливостей їх корекції за допомогою занять фізичними вправами; вміння виконувати індивідуальні комплекси вправ, використовувати набуті знання і вміння в практичній діяльності
Загальнокультурна, особистісна

В цілому, результатом застосування професійної компетентності вчителів з формування фізичної культури в учнів повинні стати такі компетентнісні прояви:

- Здатність працювати без постійного керівництва, брати на себе відповідальність за власною ініціативою;
- Вміння виявляти ініціативу, не питаючи інших, чи слід це робити;
- Готовність помічати проблеми та шукати шляхи їх вирішення;
- Вміння аналізувати нові ситуації і застосовувати в них вже наявні знання;
- Уміння уживатися з іншими;
- Готовність здобувати нові знання за власною ініціативою (враховуючи свій досвід і зворотний зв'язок з оточуючими);
- Вміння переймати нове у спортсменів вищого класу.

Немає коментарів:

Дописати коментар